Fundacja Sztandarowa |
|
|
OSP w KSRG |
Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy został utworzony na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 roku i jest to jeden z najbardziej mobilnych systemów ratowniczych na terenie naszego kraju.
Podstawowymi aktami wykonawczymi w tym zakresie są:
* Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 września 1998 roku w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. (Dz. U. 1998.121.798).
* Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29grudnia 1999 roku w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz. U. 1999.111. 1311).
| Gmina Majdan Królewski |
Lp. | OSP miejscowość | KSRG | Pojazdy na wyposażeniu |
1 | OSP MAJDAN KRÓLEWSKI | TAK | Mercedes Atego 1529 GCBA 4/32 BOCAR, FORD TRANSIT SLRT BOCAR |
2 | OSP HUTA KOMOROWSKA | TAK | Mercedes Atego 1329 GBA 2,5/16 Bocar, Star 266 GBA 2.3/20 Bocar |
|
| Gmina Dzikowiec |
Lp. | OSP miejscowość | KSRG | Pojazdy na wyposażeniu |
1 | OSP DZIKOWIEC | TAK | Mercedes Atego GBA 2.5/16 Bocar, Jelcz 325 GCBA 6/32 Jelcz 004 |
2 | OSP WILCZA WOLA | TAK | Star 244 GBA 2.5/16 Jelcz 005, Ford Transit SLRT ISS Wawrzaszek |
|
| Gmina Niwiska |
<Lp. | OSP miejscowość | KSRG | Pojazdy na wyposażeniu |
1 | OSP SIEDLANKA | TAK | Star 244 GBA 2.5/16 Jelcz 005, Ford Transit SLRT Bocar |
2 | OSP NIWISKA | TAK | Star 244 GBA 2,5/16 Bonex, Jelcz 325 GCBA 6/32 Jelcz 004, Mercedes Atego GBA 2.5/16 Bocar, Uaz 469B SLOP, Star 200 SKW |
|
| Gmina Raniżów |
Lp. | OSP miejscowość | KSRG | Pojazdy na wyposażeniu |
1 | OSP RANIŻÓW | TAK | Star 244 GBA 2.5/16 Jelcz 005, Jelcz 325 GCBA 6/32 Jelcz 004, Nissan Terrano SLOP, Ford Transit Furgon SLRT Stolarczyk |
2 | OSP WOLA RANIŻOWSKA | TAK | Jelcz 325 GCBA 6/32 Jelcz 004, Volkswagen Transporter Furgon SLRT |
|
| Gmina Kolbuszowa |
Lp. | OSP miejscowość | KSRG | Pojazdy na wyposażeniu |
1 | OSP NOWA WIEŚ | TAK | Star 244 GBA 2.5/16 Jelcz 005, Mercedes Atego 1329 GBA 2.5/16 Bocar |
2 | OSP KOLBUSZOWA GÓRNA | TAK | Star/Man 14.225 GBA 2/16 ISS Wawrzaszek, Ford Transit SLRT Frank Cars |
|
| Gmina Cmolas |
Lp. | OSP miejscowość | KSRG | Pojazdy na wyposażeniu |
1 | OSP Cmolas | TAK - warunkowo | Mercedes Atego 1329 GBA 2.5/16 Bocar |
OSP MAJDAN KRÓLEWSKI - http://www.ospmk.info
Ze strony www OSP Majdan Królewski (link powyżej) :
POCZĄTKI I Działalność STRAŻY POŻARNEJ
Gęsta zabudowa przeważnie drewniane pokrycia dachowe ze słomy i gonta spowodowały, że w miasteczku i okolicznych wsiach często dochodziło do wybuchu pożarów. Bardzo często dorobek całego życia był pastwa pożarów, człowiek stawał się z bogatego żebrakiem. Dotykało to wszystkich, ale szczególnie dotykało to ludzi biednych. Zaczęto myśleć o sposobie zabezpieczania się przed żywiołem oraz nad powołaniem organizacji społecznej dla gaszenia pożarów i ratowania dobytku.
Ochotnicza Straż Pożarna w Majdanie Królewskim została założona 1886r.
Według posiadanych informacji i dokumentów źródłowych założycielami między innymi byli
1. Burkiewicz Michał
2. Wierzbicki Władysław
3. Bystryk Michał
4. Gurdak Jakub
5. Chan Józef
6. Wytrych Stanisław
7. Wydro Andrzej
8. Mendocha Mikołaj
9. Lubas Franciszek
10. Magda Ludwik
11. Mach Tomasz
Z chwila założenia Staży Ogniowej, Majdan swoim zasięgiem obejmował 9 wsi i przetrwała do II wojny światowej
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W CAŁEJ DZIAŁALNOśCI OSP (wydarzenia polityczne, duże pożary i inne).
Ważnym wydarzeniem w działalności OSP był początek wprowadzenia motoryzacji sprzętu gaśniczego w 1936r.,kiedy to ze środków własnych i pomocy hrabiów Marii i Adama Kozłowieckich została zakupiona pompa LEOPOLIA typ ss-15-600 L produkcji Lwów. Do celów gaśniczych używano pojazdów konnych. W 1936 roku strażacy ze swoich składek i przy poparciu finansowym hrabiego Kozłowieckiego ufundowali sztandar, który jest w posiadaniu jednostki. W okresie okupacji od 1940-1942 roku został w sposób nielegalny wraz z motopompą przewieziony do Sokołowa Małopolskiego w celu przechowania przed zniszczeniem przez okupanta, jak również część dokumentacji została spalona. Na uwagę zasługuje fakt, ze ówcześni strażacy mieli bardzo dużo pracy w likwidacji pożarów głównie w lasach państwowych i hrabiowskich, w gospodarstwach rolnych jak również brali udział gaszeniu masowym w roku 1935 w Kolbuszowej -Zarębkach - Cmolesie. Jednym z pierwszych naczelników jednostki był dh Andrzej Wydro a jego pomocnikiem dh Franciszek Lubas, następnie Funkcję naczelnika OSP do wybuchu II wojny światowej kolejno pełnili druhowie Mieczysław Szulc, Andrzej Rębisz, Józef Jabłoński, Stanisław Mytych a po wyzwoleniu Adam Szwakob. W okresie powojennym miejscową OSP charakteryzowała duża aktywność, która przejawiała się między innymi w znaczącym udziale w akcjach ratowniczo-gaśniczych, w budowie dużej remizy, która to została przekazana na Wiejski Dom Kultury przez władze powiatowe, w zamian mieli udzielić środków finansowych na wybudowanie remizy, a z powodu podziału administracyjnego i podziału powiatu, budowa remizy nie została zrealizowana.
UDZIAŁ STRAŻAKÓW OSP W WALKACH O NIEPODLEGŁOśĆ POLSKI
Majdańscy strażacy dzielenie zachowywali się w czasie okupacji hitlerowskiej, co przejawiało się w chronieniu miejscowych organizacji konspiracyjnych, poprzez wcześniejsze ich ostrzeganie o zamiarze dokonywania rewizji domowych oraz pełnieniu wart nocnych. Często były przypadki informowania ludności o planowanych przez okupanta łapanek, celem wywiezienia na przymusowe roboty do III rzeszy.
SPRZĘT, JAKIM DYSPONOWAŁA I DYSPONUJE OSP OD CHWILI JEJ ZAŁOŻENIA
Od 1915 roku siedzibą Straży Pożarnej było pomieszczenie przy budynku gminy jako remiza strażacka, a od roku 1947 wybudowany barak, gdzie zlokalizowano sprzęt p.pożarowy i od roku 1959 przy Wiejskim Domu Kultury 1 pomieszczenie jako remiza a teren ćwiczeń plac targowy. Początkowo jednostka posługiwała się ręczną sikawką, od 1936 roku motopompa Leopolda L 600 ( posiadana do dziś) oraz 1 wóz rekwizytowy do przewozu sprzętu i strażaków. W roku 1964 OSP otrzymała samochód STAR 25 GBM 2/8 od Komendy Powiatowej Straży Pożarnej w Kolbuszowej i jego uzbrojenie W 1972 roku jednostka otrzymała samochód Star 26 GBA 2/8/8, który nadal sprawny wyjeżdża do akcji. Natomiast w 2001 roku został przekazany samochód STAR 244, który wcześniej stanowił wyposażenie JRG Swidnica.
W 2006 jednostka skarosowała w firmie BOCAR samochód na podwoziu Stara 266 a w 2007 zakupiła samochód Jelcz 325 od JRG Kolbuszowa
Od 1997 roku jednostka została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego.
OSP RANIŻÓW - http://www.ospranizow.friko.pl
Poniższa informacja pochodzi ze strony internetowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Raniżowie. Wszystkich zainteresowanych historią i rozwojem tej jednostki zapraszam na ich stronę - wystarczy nacisnąc link powyżej z nazwą jednostki.
"Zamiar wzniesienia remizy z prawdziwego zdarzenia zrodził się w latach 60. Pierwszym krokiem w realizacji tego zamierzenia była rozbiórka przez członków OSP starego zboru ewangelickiego, w którym mieścił się magazyn zboża. W zamian straż otrzymał 8 tys. złotych i 10 000 tysięcy sztuk cegły. Z zabaw i zbiórek uskładano
40 000 zł. Wszystko to jednak było za mało. Sprawa ruszyła z miejsca, gdy planami OSP zainteresował się Dyrektor miejscowego Oddziału Banku Spółdzielczego - Pan Stanisław Rembisz. Po długich debatach i przymiarkach postawiono podjąć wspólną inwestycję, postawić budynek, w którym znajdą się pomieszczenia dla Straży i dla Banku. Umowa została zawarta, w roku 1972 zabrano się do roboty. Koszt budowy wyniósł ok. 5 mln zł, z czego 1,5 mln to wartość prac społecznych członków OSP: przy wykopach, założeniu fundamentów, transporcie i wyładunku materiałów budowlanych, porządkowania itp. Trzeba przyznać, że strażacy zewsząd spotykali się z życzliwym poparciem i pomocą. Oprócz Dyrektora Rembisza, który bez reszty zaangażował się w budowę, przez cały czas swą radą i pomocą służył również zastępca komenda rejonowego SP w Kolbuszowej kpt. Bronisław Gut, członek raniżowskiej straży. Wiele życzliwości i zrozumienia okazali Pani Wiesława Stawicka, wówczas kierownik biura planowania PRN w Kolbuszowej oraz naczelnik gminy Marian Kordela. Dołożyła swą cegiełkę młodzież szkolna, która wraz z dyrektorem Włodzimierzem Brudzem i Julianem Wiąckiem przepracowała na budowie wiele godzin. Mimo planowanego ukończenia w roku 1976 budowa się przeciągnęła i trwała do 1979 roku.
Tekst pochodzi z kroniki OSP
W 2005 roku remiza przeszla gruntowny remont. Budynek wewnątrz otrzymał praktycznie nowy wizerunek: płytki na korytarzu, płytki na schodach, nowa barierka wykuta w metalu, panele ścienne i podłogowe, kute karnisze" |
|
|